Blog: eten, eten en nog eens eten

Foto: Son en Breugel Nieuws

Van twee naar zes eetmomenten op een dag. Het klinkt misschien raar als je meedoet aan de Afval Challenge, maar het werkt echt.

“Dit gaat misschien vreemd klinken,” zegt voedingsconsulente Maylee Smallegange van Puur In Balans, “maar je moet echt meer gaan eten.” Zit ik hier bij de Afval Challenge of de Aankom Challenge? De eerste twee weken heb ik via een app iedere dag bijgehouden hoeveel ik at, maar daar schrok Maylee van. “Je krijgt er echt veel te weinig calorieën en verschillende voedingsstoffen binnen.” Ik weet dat ik te weinig eet, ik eet alleen als ik honger heb. Daar gaat je lichaam aan wennen. Juist het te weinig eten is het probleem.

De boodschap van Maylee was dan ook duidelijk: meer eten en meer bouwstoffen. ’s Ochtends vezels met fruit, tussendoor vitamines, een stevige lunch met mineralen, nog meer vitamines voor het avondeten, een groot en gezond bord avondeten en ’s avonds eiwitten. “Neem een flinke bak kwark na het sporten, dat gaat zeker helpen met de spierpijn die je ervaart de dag na het sporten. Gaat het lukken om af te vallen door meer te eten? Tijd om het eetpatroon eens stevig onder handen te nemen.

Twee weken na onze eerste afsprak ging ik, bewapend met mijn A4tje met mijn nieuwe voedingspatroon, vol goede moed naar Maylee. Na het zien van het A4tje geeft ze aan dat ze geen op- of aanmerkingen heeft aan mijn nieuwe voedingspatroon. Bij mijn weeg moment met mijn coach Arjen was het al duidelijk dat ik vet afgevallen was een spiermassa aangekomen. Het werkt dus, meer eten maar toch afvallen.

Maar ik kan begrijpen dat andere deelnemers het moeilijk gaan krijgen, nu met carnaval voor de deur. Bier (of zoals ik ze liever noem, ‘graansmoothies’), wijn en frisdrank vol geduwd met suiker zijn heel verleidelijk deze vier dagen. Nu heb ik het makkelijk omdat ik geen alcohol drink en eigenlijk geen frisdrank met suiker drink (als ik de keuze heb), maar kan het begrijpen dat een drankje bij een feestje hoort. Blijf volhouden.